GB RCA SB6701 ベニー・グッドマン&モートン・グールド ニールセン:クラリネット協奏曲、交響曲2番「4つの気質」
ベニー・グッドマンやアーティ・ショウを始めとしたジャズ・プレイヤーからもこよなく愛される楽器『クラリネット』。1700年頃にドイツの楽器製作者J.C.デンナーがフランスの古楽器・シャリュモーを改造して作ったとされていますが、正確な製作年代はわかっていません。クラシックのオーケストラでも新参者ですので、モーツァルトやハイドンのような古い時代のオーケストラ曲では、クラリネットが使われていないケースがよくあります。しかしそのまろやかで魅力的な音色はモーツァルトを始めとした作曲家たちに愛されたことで、数多くの名作が生まれました。モーツァルトは晩年になって、クラリネット協奏曲やクラリネット五重奏曲といった大傑作を残してくれました。モーツァルトのクラリネット曲が晩年に偏っているのには理由があるのですが、ブラームスやサン=サーンス、プーランクなど他の作曲家たちも晩年になってクラリネットの曲を書いているのは円熟の境地に至った作曲家の魅力を増しています。
プーランクのクラリネット・ソナタはジャズ・クラリネットの巨匠ベニー・グッドマンにより初演されました。「クラリネットのジャズは一度死んだ」のですが、それがわたしたちクラシック音楽ファンには幸いでした。クラシックでのグッドマンの功績はこの曲だけではありません。たとえばコープランドのクラリネット協奏曲はグッドマンが委嘱した作品。ジャズで培ったグッドマンのアプローチは、前衛作曲家の創作活動を刺激しました。
クラシックでのグッドマンの功績
クラリネットのジャズは一度死んだ

スウィング・ジャズの巨匠ベニー・グッドマンは、クラリネット奏者としていくつかクラシック作品を録音しています。これは前衛的な香りのニールセンのクラリネット協奏曲で、複雑な旋律を軽快に吹いているのはさすが。カップリングの交響曲第2番「4つの気質」はシカゴ交響楽団らしい豪快なサウンドが満喫できます。オーディオファイルにもお勧めの優秀録音盤。
Produced by Haward Scott
Reconding Engineer: Paul Goodman
1966年6月録音。(1966年初発盤)
BENNY GOODMAN is as much at home in classical music as he is in jazz and popular music. In 1937 he made his first public ap-pearance with a chamber music group and the following year performed for the first time as guest artist with a symphony orchestra. He has also helped to expand the literature for his instrument by commissioning works from several composers, including Copland, Bartók and Hindemith.


“…one of the most original spirits of our time.”
現代最上の精神的創造物だ。
Music in the life of Carl Nielsen (1865-1931) began in early childhood when the boy violinist joined his father in playing for the villagers of his native island, Fyn (Fünen). After winning a contest over two older teenagers, the 14-year-old Nielsen entered the music profession as a regimental bugler in Odense. Formal studies at the Copenhagen Conservatory resulted in the young musician’s determination to become a composer, though economic necessities compelled him to continue as a performer-second violinist in the Danish Royal Opera Orchestra of which he later became conductor. Eventually he was also appointed a director of the Conservatory. The day of his death was one of national mourning. Yet in other parts of the world Denmark’s greatest creative musical genius only gradually ob tained recognition as one of the most original spirits of our time, His work is of far more than regional significance.
Carl Nielsen’s creative development, represented in almost every medium from symphonic to chamber music and song to opera, reflects a profound concern for the human experience. In terms of musical style it accounts for a search toward a new expression, turning away from late 19th-century Romanticism and its accompanying formal disintegration. The two works on this record illustrate the contrast between the initial and the final stage of Nielsen’s approach to an individual concept where emphasis turns to contrapuntal textures, melodic intervals and an underlining original rhythm.
幼少期から優れた音楽的才能を発揮したニールセン(1865-1931)。ニールセンの3つの協奏曲は、彼の6曲の交響曲と同じように、全ての管弦楽作品の中核を構成するものです。どれもが古典的な伝統に則りつつも、独自の作風が模索されており、各々の楽器の特性にも配慮された見事なものです。クラリネット協奏曲はコペンハーゲン管楽五重奏団のメンバーのために書かれた曲で、アンサンブルのクラリネット奏者オーゲ・オクセンヴァドに献呈された作品で、小編成のオーケストラを用いた特徴的な音楽です。縦横無尽に動き回るクラリネットのパッセージは賛否両論を巻き起こしましたが、現在ではこの意外性が愛されています。人間の気質を表すとされる4つの楽章で構成された交響曲第2番は、ニールセンの創意工夫と、豊かな描写力溢れる画期的な作品であり、モートン・グールドが曲の特色を生かした、聴き応えのある演奏を繰り広げています。
Benny Goodman, Morton Gould conducting the Chicago Symphony. – Nielsen ; Clarinet CONCERTO/SYMPHONY No,2 “the Four Temperaments”
モートン・グールドは「20世紀の音楽の巨人」ともいうべき、最も才能に溢れた音楽家の一人で、ピューリッツアー賞を受賞した作曲家、グラミー賞に輝いた指揮者、優れた編曲家、そして天才的なピアニストとして、クラシックとポピュラーの両分野で大きな足跡を残しました。ニューヨーク州に生まれ、最初の作品を出版したのが6歳といわれる、10歳を超えたころからストコフスキーやトスカニーニがその作品を取り上げる神童でした。作曲活動も幅広く、クラシック音楽のみならず、映画やラジオ、TV、ブロードウェイやバレエのために様々な作品を残しています。
指揮者としても長じていたグールドは全米のメジャー・オーケストラのみならず、カナダ、メキシコ、ヨーロッパ、オーストリア、日本で指揮活動を行ないました、シカゴ交響楽団を初めて指揮したのはライナー時代の1955年のことで、ラヴィニア音楽祭への客演でした。次のジャン・マルティノンの時代になると、RCAは録音契約を音楽監督のマルティノンのほか、グールドと小澤征爾に振り分けて、積極的な録音を行ないました。
グールドがシカゴ交響楽団と残した録音は、自作曲「管弦楽のためのスピリチュアルス」のほか、盟友コープランドの「舞踏交響曲」、アイヴズの交響曲第1番の世界初録音(1966年のグラミー賞受賞)、交響曲第2番やオーケストラ曲(コネチカット州レディングのパットナム将軍の野営地、「アメリカ」の主題による変奏曲、ロバート・ブラウニング序曲)のほか、ニールセンの交響曲第2番「4つの気質」とクラリネット協奏曲(ベニー・グッドマンがクラリネット・ソロを担当する本盤)、チャイコフスキーのワルツ集、リムスキー=コルサコフの交響曲第2番「アンタール」とミヤスコフフキーの交響曲第21番と幅広い色彩的なレパートリーが含まれているのが特徴です。
彼らのパフォーマンスが色褪せないのと同じく、世紀が替わった現在においてもまったく古くささを感じさせない瑞々しいばかりのレコーディング・クオリティには驚くばかり。とかくヨーロッパ側に目がいきがちですが、1960年代アメリカで起きていた歴史的偉業を見逃す訳にはいきません。
The CLARINET CONCERTO reflects Nielsen’s high esteem for the outstanding musicians of the Copenhagen Wind Quintet for whom in 1922 he had composed a quintet. In response to its success Nielsen promised each of the wind players a separate concerto. Thus the Flute Concerto of 1926 was followed by the Clarinet Concerto of 1928, a work that is one of the most difficult ever composed for this instrument. Its dedication to the brilliant clarinetist Aage Oxenvad concurs with the composer’s intent to match the technical demands on the instrument with the artistic temperament of the performer. As in his later symphonies, Nielsen builds his music on the essential character of the instrument, charging the performer with interpretative problems related to artistic and psychological insights. A close personal relationship between composer and performer proved vital in the creation of the work, which evolved gradually by constant consultation on matters of expression and technical practicability. Nielsen’s objective to present the Concerto as a reflection of Oxenvad the artist and Oxenvad the human personality was stimulated by the enormous range and capabilities of the clarinet, which in Nielsen’s own words “can be warmhearted or charged with extreme excitement, which can be mild as balm or can squeal like a train on poorly greased rails.“
The Concerto is comprised of three major sections, designated Allegro un poco, Poco adagio and Allegro non troppo, which are rendered as one continuous movement. A number of musical contrasts appear in the structural organization, among which the most obvious are an aggressive snare drum part, two extensive clarinet cadenzas and the juxtaposition of diverse orchestral timbre. There is a constant fluctuation between tonalities of the opening F major and the E major, but unlike any other of Nielsen’s mature compositions, the work starts and ends in the same key. Scored for an accompaniment of two bassoons, two horns, snare drum and strings, the tight instrumentation in this. Nielsen’s last orchestral work, recalls the late compositions by other musical giants of the century: Strauss, Stravinsky and Bartók, The Clarinet Concerto was privately premièred in the home of C. J.
Michaelsen on September 14, 1928, with Oxenvad as soloist and Thomas Jensen conducting. Performances for the general public were given in Denmark and Sweden during the following month. Though not immediately recognized as the masterpiece it is, the Concerto, after the fourth performance, met with unanimous and general critical acclaim.
The SECOND SYMPHONY, subtitled “The Four Temperaments,” was conceived while Nielsen was already engaged in the composition of his first opera, Saul and David. In the course of a visit to a village inn in Zealand. Nielsen saw four old woodcuts depicting “The Choleric,” “The Phlegmatic,” “The Melancholic” and “The Sanguine.” The resulting Symphony, however, should not be regarded as program music in the ordinary sense but rather as an artistic creative probe into human character and its moods. The differences are introduced by an Allegro collerico, depicting a man on horseback, sword in hand, slashing wildly at empty air. The movement is developed in sonata form. Allegro comodo e flemmatico characterizes a young man–a daydreamer–whose chief interest in life is to enjoy the wonders and delights of nature. The slow waltz rhythm of this movement approximates his maximum capability of motion, Andante malinconico is the picture of a person beset by a somber and melancholic mood. The movement proceeds along lines of expressions of lamentation and suffering. Allegro sanguineo exposes the youth who believes that the world is his. The disregard for any limitation on his joie de vivre is controlled musically when the Symphony ends in a dignified march tempo.
The Second Symphony and Saul and David were both completed at the same time. Nielsen’s good friend the pianist Henrik Knudsen immediately produced fourhand arrangements of both works which the two men personally presented in Dresden and Berlin in order to explore orchestral performance possibilities following the scheduled premières in Copenhagen. Acceptance of the Symphony by the Berlin Philharmonic was authorized by Ferruccio Busoni, and Nielsen subsequently dedicated the work to him. The world première was given on December 1, 1902, only three days after the composer had also directed the first performance of his opera. The Berlin performance took place on November 15, 1903, with Nielsen also conducting the Prelude to the third act of Saul and David. A 1937 performance of the Symphony–in its uncut version–as a ballet, in the Danish Royal Theater, conducted by Egisto Tango, is also noteworthy. (Notes by DIETER KOBER)
コメントを投稿するにはログインしてください。