カラヤンの特質と魅力が十全に発揮された一枚!
初々しかった少女も近年少し太めの体系となり、ストラディ締め上げています。
ヘルベルト・フォン・カラヤンはこれ以前にスヴャトスラフ・リヒテル、ダヴィッド・オイストラフ、ムスティスラフ・ロストロポーヴィチという凄いメンバーと録音しているが、時代も変わり顔ぶれは変わったけど、まぁメンバー的には凄い!?と言っていいのかも知れません。
カラヤンの秘蔵っ子アンネ=ゾフィー・ムターは十代前半からカラヤンと共演を重ね、数々の名協奏曲を録音してきました。カラヤン・マニアの私もつられて彼女の LP/CD を何枚か購入しました。可憐さが先立っていたモーツァルト。カラヤンの胸に上手く乗り込み、胸に潜りこんだなと感じたメンデルスゾーンとブルッフ。アイドルの成長を楽しむように、以来かかさず – カラヤンの死後は唯一位牌を受け継いでいる真に秘蔵っ子だったなと – 追っかけるように聴いています。
リベルタンゴでクラシック音楽に日頃親しみが無かった層にも極めて高い評価を受けているチェリスト、ヨーヨー・マとの共演も、カラヤン指揮ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団のネームバリューあってこそ、このレコードは現在のムターの重大事だと思います。
ヨーヨー・マにも影響を与えたと思いますが、秘蔵っ子ムターの成長のために取り計らわれたような、このアルバムは、そうしたカラヤンの特質と魅力が十全に発揮された一枚ともなっています。… 反面、アンチ・カラヤンを増やしたきっかけにも成ったでしょうが。
録音状態自体は悪くはないが、オーケストラの響きが重い … カラヤンの演奏というよりは、録音エンジニアの問題の様な気がします。ただ、第2楽章は絶品。
カラヤン好きにはオススメの1枚。 … 念を押しますが、ベートーヴェンの三重協奏曲の面白さがわかるようになってから聴きましょう。
Anne-Sophie Mutter, Mark Zeltser, Yo Yo Ma, Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan – Beethoven: Triple Concerto

DE Deutsche Grammophon – 2531 262
初期プレス盤


傑
烈
秀
麗
ヴィンテージレコードのクレジットとノート
演奏者
- アンネ=ゾフィー・ムター
- ヨーヨー・マ
- マーク・ゼルツァー
オーケストラ
ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団
指揮者
ヘルベルト・フォン・カラヤン
作曲家
ルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェン
曲目
ピアノ、ヴァイオリン、チェロのための三重協奏曲
録音レーベル
Deutsche Grammophon
レコード番号
2531 262
録音種別
STEREO
録音プロデューサー
ギュンター・ブリースト
録音ディレクター
コルド・ガルデン
録音エンジニア
ギュンター・ヘルメンス
レーベル世代
BLUELINE
レーベル盤重量
120㌘
製盤年
1980
レコード盤枚数
1枚組
製盤国
DE(ドイツ)盤
酒・煙草・ジャズをこよなく愛し、不健康な生活の果てに46歳の若さで逝ってしまったフランソワですが、残された録音はまさにお宝の山。フランソワといえばショパンが人気で、現代のショパン演奏からは大きくイレギュラーですが、こだわりを捨ててピアノ名曲に酔いしれようじゃないですか。
It is strange that so fine a musical discourse as Beethoven’s Triple Concerto should have been so long the butt of critics. It belongs to a royal line of pieces conceived or completed in the years 1803-04 — the “Eroica” Symphony, the “Waldstein” and “Appassionata” sonatas, and Fidelio’s first stirrings — and though it cannot claim to leave the indelible mark that these great works invariably do (in its pleasing mix of ottocento elegance and sudden uplift it most nearly resembles Fidelio in its compositional atmosphere), it is, nonetheless, the work in which Beethoven solved once and for all the problems of the concerto form in general and the ritornello in particular, pointing the way forward to the Violin Concerto and the Fourth and Fifth Piano Concertos.
Certainly there is no evidence that the work was idly tossed off. An 1803 sketchbook shows Beethoven working assiduously on the concerto’s first pregnant sotto voce statement, expanding the reach of the harmonies and charging the line with silences as well as sound (silences which speak across
the gaps between the notes unlike the inert spaces between the chords in the unsuccessful ritornello of the Third Piano Concerto). There follows a grand, burgeoning, very Beethovenian theme which later transforms itself with chameleon’s art into the jauntier measures of a second subject group whose own art is such that it can harbour amoment of romantic longing which in no way inhibits the ritornello’s processional advance. At the cadence on a simple exposed C, certainty and expectation sit aptly side by side.
The expectation is not disappointed. The cello enters with an eloquence of line which proclaims it, from the outset, to be the work’s protagonist, happy recompense for the absence of a full-blown cello concerto in the Beethoven canon. As the long movement unfolds, we are held by the quality of Beethoven’s discourse, by a fresh and far-seeing quality in his harmonic planning, by his avoidance of all redundant gesture (the tuttis are the stronger for Beethoven’s withholding full tutti commentary at several expected moments), and by his unfailing masterly of the pianissimo climax. What’s more, there is the mastery way in which the rococo elegance of the violin and piano roles permanently illuminates the cello’s rapt unravelling of Beethoven’s terse, beautifully blocked, chastely scored thematic material.
The slow movement is one of great decorum, like the slow movement of the Fifth Piano Concerto with which it shares several significant features. Launched by the cellist in periods of telling eloquence, the music’s gaze is soon directed upwards. Sublime music rather than beautiful music (if Imay borrow Kant’s useful distinction) which offers little to the connoisseur of sensation but much to those who seek some specifically moral appeal to the emotions. The length is perfectly judged. If we know the work, we are probably already anticipating the Polonaise, whose vital pulses and subitle oscillations of harmony in the theme itself ensure its permanent fascination. This movement, too, is laid out on the grandest scale, the second subject group once more deployed with flair: an aggressive, rising figure backed by polonaise rhythms of Verdian pride and a gentler subject which Beethoven makes much use of later when more senior themes are cooling their heels in the corner. The coda is particularly spacious. Though it promises a quick rush to the line, there is a fine written cadenza to negotiate and some equally fine afterthoughts (whose sanguine temper Brahms probably much admired), with which this splendid, unjustly berated piece, comes ceremoniously home.
英仏盤のみならずこの東芝音楽工業時代に制作・録音された時代と同じ空気を感じられるのが初期盤収集の楽しみ。
1960年代初頭リリース・当時の「東芝音楽工業株式会社」製レコードは丁寧な造りで英国直輸入スタンパー使っていた所為か高音質なものが多い。
アナログ的で引き締まった密度のある音と音色で、楽音も豊か。情報量が多く、対旋律の細部に至るまで明瞭に浮かび上がってくる。
高域は空間が広く、光彩ある音色。低域は重厚で厚みがある。オーケストレーションが立体的に浮かび上がる。
モノクロではなくこんなにカラフルで立体的なのは、さすが初期東芝工業盤、ハンドメイドの余韻が感じられます。
コメントを投稿するにはログインしてください。